10 Nov
10Nov

מכירים את המונח ״סופרפוד״? אז מבחינתי שיבולת שועל היא ה״סופרפוד״ של הדגנים! 

מכילה כל כך הרבה חומרים מזינים ובריאים בריכוז גבוה, ניתן להשתמש בה במגוון תצורות; בתוך מאפים תבשילים, עוגיות, משקאות ומאכלים רבים בצורתה הגולמית או כקמח.

שיבולת שועל מאוד זולה ומאוד נגישה, ניתן לרכוש בכל סופר או מכולת, עשירה בערכים תזונתיים רבים וחיוניים, היא ללא גלוטן ואני באופן אישי בשנה האחרונה משתמשת בה במטבח בהמון מאכלים.

כמו למשל - העוגיות המדהימות, הטעימות והבריאות האלו :) 

אז באילו ערכים תזונתיים נזכה אם נשתמש בה? 10 עובדות על שיבולת שועל:

1. עשירה בויטמינים ומינרלים חיוניים - בשיבולת שועל נמצאות רמות גבוהות של סידן, אבץ, מנגן, וויטמינים מקבוצת B וברזל השייכים באופן ישיר לרמות ההמוגלובין. צריכה סדירה של שיבולת שועל מסייעת בהסדרת רמות הברזל ובהעלאת ההמוגלובין.

2. מצויינת לעור ולשיער - שיבולת שועל מכילה חומרים המסייעים לשמירה ולחיזוק העור והשיער. ע״י החומרים האנטי-דלקתיים שבה היא מסייעת להילחם בפצעים ובאקנה, מכילה נוגדי חמצון עוצמתיים שמשפרים את המראה ומרקם העור. בנוסף, ניתן להשתמש בה בתוך מסכות, קרמים וסבונים בשימוש חיצוני והיא מרככת, סופחת שומנים ונוזלים לא רוצויים ומחליקה את העור והשיער, מסייעת להילחם בגירויים ובפצעים וניתן להשתמש בה גם עם תינוקות.

3. מגבירה את תחושבת השובע - בתוך שיבולת השועל נמצא סיב מסיס, רב עוצמה בשם בטא-גלוקן. סיב זה, אחראי למגוון פעולות חשובות ובין היתר להפרשת הורמון בשם כולציסטוקינין אשר אחראי על תחושת שובע לאורך זמן. תחושבת השובע מסייעת לנו למנוע את הצורך בנשנושים ובאכילה לא צפויה ולא רצויה במהלך היום.


4. מחזקת את מערכת החיסון - מחקרים מצאו, שלאותו הסיב מהסעיף הקודם, הבטא-גלוקן, נמצאו קולטנים ספציפיים על גבי תאי הדם הלבנים שלנו! וכאשר בטא-גלוקן מתחבר לתאי הדם הלבנים שלנו, הלויקוציטים, הוא מפעיל אותם בדרך שמסייעת להם במלחמה הן כנגד פולשים חיצוניים כגון וירוסים ובקטריות והן כנגד מחלות אוטואימוניות ואף סרטן! 

נוסף על ה׳בטא-גלוטן׳,  יש בה שלוש תרכובות של נוגדי חמצון עוצמתיים, התורמים גם הם לחיזוק מערכת החיסון.

5. פרה-ביוטית - שמעתם על המונחים ״פרוביוטיקה״ ו״פרה ביוטיקה״? בשנים האחרונות השימוש בכדורים פרוביוטים נפוץ מאוד. אך הפרוביוטיקה האיכותית והטובה ביותר נמצאת במזון שלנו! ע״י סיביה הייחודיים, שיבולת שועל מעודדת ייצור של חומצות שומן קצרות שרשרת במעי ובכך מסייעת להתפתחותם של החיידקים הטובים לנו השוכנים במעי. בעקבות כך, צריכה של שיבולת השועל בעצם מגינה עלינו מפני פתוגנים ומחלות שונות הן במעי והן בכלל מערכות הגוף. 

6. עשירה בחלבון - ב100 גרם של שיבולת שועל יש כ17 גרם חלבון! חלבון זה הינו חלבון איכותי יותר משאר הדגנים שכן הוא מכיל חומצות אמינו חיוניות הדרושות לנו. 

7. מאזנת את רמת הסוכר - שיבולת שועל הינה בעלת ערך גליקימי נמוך ובכך מסייעת לאיזור רמות הסוכר באמצעות כמה דרכים:

  • ספונינים - הינם תרכובת צמחית אשר מסייעת להאט את קצת ספיגת הגלוקוז במעי הדק.
  • סיב הבטא-גלוקן שכיכב בסעיפים הקודמים מסייע לשחרור אנזימים מהלבלב האחראי על הכנסת הסוכר לתאים.
  • בעלת סיבים מסיסים ובלתי מסיסים שתורמים לתחושת שובע לאורך זמן וע״י כך מונעת את הצורך בנשנושים ובמתוק לאורך היום.


8. מסייעת לבריאות הלב - כפרמדיקית, כמות הפעמים שטיפלתי בחולי לב היא עצומה! אני לא צריכה נתונים סטטיסטיים כדי לומר שזו מגיפה וכדי להבין שניתן למנוע אותה אם רק נבין ונדע כיצד לאכול. ברור שצריכה של רכיב תזונתי בריא אחד לא מספיקה, אלא יש צורך בשינוי אורח החיים, אבל שיבולת השועל, שמכילה סיבים תזונתיים עוצמתיים תורמת לבריאות הלב. בנוסף, שיבולת השועל מכילה סידן ואשלגן התורמים לאיזון רמת לחץ הדם, המשפיע באופן ישיר על בריאות הלב. 

9. תורמת לתחושה טובה וחיובית - באמצעות הפחמימות המורכבות והטובות שבה, מסייעת שיבולת השועל להגברת הורמון הסרוטונין אשר בין היתר קשור באופן ישיר לרמות האנרגיה ומצב הרוח.

10. חלב אם - בתרבויות רבות ידועה שיבולת השועל כתרופת סבתא להגברת חלב אם. יכולה לומר לכם מניסיון ;) ועכשיו זה גם מגובה מחקרית! וזאת, בזכות כמה רכיבים חיוניים:

  •  פיטו-אסטרוגנים - הינם אסטרוגנים צמחיים הנמצאו כמגרים את בלוטות החלב.
  • הבטא-גלוקן - מסמר הערב של שיבולת השועל, הינו בעל השפעה ישירה על הורמון הפרולקטין שמעודד ייצור חלב! וזאת מלבד שאר הערכים התזונתיים המשמעותיים לאישה לאחר לידה ומניקה. 
  • ספונינים - כמו הבטא-גלוקן, הינם בעלי השפעה ישירה על הפרשת הורמון הפרולקטין האחראי על ייצור החלב. 


אז איך נשלב בתזונה? טיפ ממני - תהפכו שיבולת שועל לקמח ע״י טחינה במטחנה הכי בסיסית ופשוטה שיש לכם (גם מטחנת קפה ותבלינים יעבדו מעולה) ותשמשו בקמח לכל מתכון בו השתמשתם בקמח רגיל - קציצות, לביבות, מאפים, פשטידות ועוד.


רוצים לשלב שיבולת שועל בתזונה?

תוכלו להיכנס למתכון עוגיות שיבולת שועל :)

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.